Dancing on the Edge Urgent artistic dialogues with the middle east

Tags

project

No Admittance (2015)

Adrian Melis (Cuba) / de Appel Arts Centre, De Balie, Dancing on the Edge, Een Ander Joods Geluid

Lege dadelkistjes, watercontainers en pindablikken zijn enkele van de verpakkingen, die door Adrian Melis zijn achtergelaten in de foyer van De Brakke Grond. Op het eerste gezicht lijken het overblijfsels van een feest of diner. Samen vormen zij een scheiding, die de ruimte afsluit. Wanneer wij beter kijken, valt het op dat deze producten niet lukraak zijn gekozen. Het zijn Israëlische producten, die worden geconsumeerd in Nederland. Reflecterend op een conflict dat nog altijd zeer tegenstrijdige posities oplevert, bevraagt Melis met No Admittance tot welk punt een werk ethisch betrokken kan zijn. Naar aanleiding van de culturele conferentie What’s Art Got to Do with It?, eerder dit jaar georganiseerd door De Balie, Dancing on the Edge en Een Ander Joods Geluid.

Adrian Melis studeerde af aan het Instituto Superior de Arte in Havana. Sinds 2014 is hij student aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.