Dancing on the Edge Urgent artistic dialogues with the middle east

Tags

project

Transaction

(SYRIË/FRANKRIJK)

Hoe wordt het ontoonbare toonbaar gemaakt?

Na het succesvolle Displacement (2016), presenteert de Syrische choreograaf Mithkal Alzghair zijn nieuwste werk: een reflectie op de macht van beelden over conflicten. Hangend aan touwen in harnassen laten de vier dansers kwetsbare en emotionele vormen van het actieve en passieve lichaam zien, op een live soundtrack bestaande uit alleen de stemmen van de dansers.
Hoe kunnen we vandaag de dag beelden presenteren die laten zien wat er werkelijk gebeurt? Alzghair opent met Transaction een choreografische ruimte waarin twee parallellen elkaar ontmoeten: realiteit en kunst. Hij poogt beelden te creëren die fluisteren, waardoor de angstkreten die in de beelden verscholen liggen te horen zijn. Lichamen en objecten, verspreid door de ruimte alsof een bom is ontploft. Dit is na de ramp. Dit is het begin.

choreografie Mithkal Alzghair performance Mithkal Alzghair, Marion Blondeau, Olivier Normand, Noma Omran vocals Noma Omran visual art Khaled Dawwa lichtontwerp Julie Valette kostuumontwerp Manon Denarié  management François Chaussebourg productie Les Bancs Publics productie management Clémence Sormani coproductie ICI-Centre choréographique national de Montpellier Languedoc-Roussillon Midi-Pyrénées / Directed by Christian Rizzo, Mophradat met steun van the Caisse des depots, ARCADI Île-de-France, Ford foundation, Théâtre de la Ville and the Théâtre Louis Aragon – Tremblay-en-France, Al Mawred – Culture Resource’s Production Awards Program duur 60’ language no problem

NEDERLANDSE PREMIÈRE

Dit project is geselecteerd als onderdeel van Performance(s) between two shores gesteund door de Europese Commissie in samenwerking met : Les Bancs Publics – Festival Les Rencontres à l’échelle (FR), BOZAR (BE), Dancing on the Edge (NL), Globalize:Cologne platform for dance & theater (DE), SEE Foundation (SE) – D-CAF Festival (EG), Shubbak Festival (UK)

Photo © Didier Nadeau